Изследователският екип, ръководен от Ацунори Арига, професор по когнитивна психология в университета Чуо в Токио, установи, че дебелината на стъклото влияе върху начина, по който хората възприемат вкуса. Дори за една и съща напитка различните контейнери могат да регистрират различни вкусове.
В своето проучване изследователите завързали очите на 56 студенти на възраст между 18 и 24 години и ги помолили да пият наличен в търговската мрежа бутилиран зелен чай от тънка, лека чаша (1,2 милиметра, 159 грама) и дебела, тежка чаша (2,8 мм, 228 грама). След това участниците оценили чая по седем качества: сладост, горчивина, киселинност, мекота, богатство, прохлада и умами, по седемстепенна скала.
Резултатите показват разлики в оценката на сладостта и горчивината, като по-дебелите, по-тежки чаши се оценяват като "сладки", а по-тънките, по-леки чаши се оценяват като "горчиви" по-често. От друга страна, когато същият експеримент е проведен с помощта на очила само с различна дебелина или тегло, не е открита разлика в оценката на вкуса. Екипът заключава, че "дебелината" и "теглото" заедно влияят на вкуса.
Изследователите казват, че заобленият ръб на дебело стъкло може да даде положително впечатление, а тънкото стъкло може да остави остро, отрицателно впечатление, което води до асоциации на "дебело със сладко" и "тънко с горчиво".
Изследванията на други учени показват, че материалът и текстурата на контейнера могат да повлияят на вкуса.
Резултатите от изследването са публикувани в холандското списание Food and Humanity на 26 май.
0 | 0 |