Светът на детето трябва да е жив. Точно поради тази причина то не може да живее сред вещи, подредени "под конец". Когато е на възраст под 3 години, е в сферата на добрите фантазии да изисквате от него да спазва строги порядки и всяка играчка да има свое място.
Това, разбира се, не означава да се примиряваме с вечно присъстващите по пода миниатюрни парчета конструктор, топченца от мозайка или части от пъзел. Но не можем да бъдем изискващи, а още по-малко да налагаме наказания, заради неприбраните кукли или колички. Затова най-добрата тактика на действие е... превенцията.
Не можем да очакваме мъниците да се сещат сами за това, че стаята им е супер разхвърляна, нито пък да я подреждат с желание. Точно затова, още докато играем съвместно с човечето на около годинка, винаги прибираме рингчетата, преди да извадим кубчетата. Слагаме частите от пъзела в кутията и тогава завиваме куклата или вадим количката с дистанционно. Ако тези модели се запаметят в главата на детето, впоследствие то ще ги прилага от само себе си.
От нас се иска и да осигурим нужните кутии или да обозначим местата за прибиране. Можем да го направим и под формата на игра, включвайки детето в нея. Избираме заедно място за леглото на куклата Мария. И после се грижим тя винаги да си ляга, щом малките ръчички спрат да играят с нея.
Може заедно да изработите кутии за различните играчки, използвайки ненужни кашони, стикери и опаковъчна хартия. Принт на топки за кутията, в която ще се съхраняват топки. Стикери на различни марки автомобили за кашончето за колички и мотори и т.н. Когато детето участва в създаването на забавните "мебели", ще прибира с по-голямо желание.
Не забравяйте, че колкото по-малко е детето, толкова по-точни трябва да са вашите инструкции, за да може работата да бъде свършена максимално добре. Например "Прибери жълтата топка в синия кашон". Процесът трябва да е опростен, за да може детето да следва стъпките и да направи нещата както трябва. Така самото то няма да се чувства объркано.
Добре е, ако става въпрос за вече 4-5-годишно дете, което може да използва метла, да не очаквате, че ще се досети да я вземе само. Дайте му я и покажете какво се иска от него. Най-лесно е да предложите новата дейност под формата на игра.
Ако сте творили заедно (рисували с бои, моделирали с глина и др.), включете се активно в прибирането на материалите, защото иначе рискувате бъркотия, най-вече заради несръчността на малките.
И все пак... и най-послушните деца понякога отказват да приведат хаоса в ред. Тогава имате два варианта – или използвате старата хитрост с получаване на награда (било то излизане навън или желано лакомство), или просто прилагате посочения в началото трик "притъпяване на сензорите за бъркотия".
Разбира се, можете да превърнете прибирането в състезание, но не забравяйте, че и вие трябва да участвате. Да видим за 5 минути кой ще прибере повече играчки – ти или мама? "Благородно" го оставете да спечели битката. Ще мине време, преди да започне да прозира хитростта, която мама използва в този случай.
За да бъдат всички щастливи, не очаквайте прекалено много, не наказвайте заради така създадения хаос и се постарайте да хвалите дори и най-малките опити от страна на детето стаята му да изглежда в ред.
При тежки случаи на системна бъркотия и хаос:
Мисия номер едно в живота на всяка майка – да научи детето да оставя поне по една пътека в средата на стаята, незасипана с играчки, по която да може да се стигне до леглото му.
За още материали на тема "Деца и родители" станете част от Jenite.bg във Facebook!
7 | 0 |