Рецесията влияе по изключително интересни начини върху психиката и поведението на хората. Психолозите регистрират различни феномени.
Полюсни настроения обземат тълпите - от мирни протести до проява на недоволството чрез груба сила. А все повече хора са пристрастени към пазаруването, надхвърлят лимита на възможностите си. Пазаруват, за да съществуват. Наблюдава се тенденцията колкото по-бедни са хората, толкова повече неща да си купуват. Макар малки и непотребни.
"Ефектът на червилото" пък специалистите наричат желанието на жените да купуват скъпа козметика в условията на финансова нестабилност.
Във времена на криза гигантите в козметичната индустрия са едни от малкото, които не отбелязват спад в приходите. Тъкмо обратното. През 2008 година, която икономистите определят като "сърцето” на рецесията, L'Oréal отбелязват увеличение на продажбите с 5.3%.
"Ефектът на червилото" се изразява в интерес към стоки, които могат да направят жените по-привлекателни за представителите на силния пол. Става дума за осъществяване на покупки, които имат отношение към външния вид - както козметика, така и дрехи, обувки, парфюми.
Еволюция, пречупена през социалната призма. Стратегията за намиране на партньор, в която се залага на привлекателността. Ако в животинския свят женската избира най-силния мъжки, който може да осигури здраво потомство, тук става дума за най-финансово стабилния. А за да го привлече, залага на красотата си.
Не става дума за меркантилност, а за поведение, заложено дълбоко в психологията на жената, която трябва да осигури своето бъдеще и това на поколението си. И ако успехът се крие в едно червило, има ли значение колко струва то?
10 | 2 |